Pagina's

maandag 28 maart 2016

Pressknüdels op grootmoeders wijze

Wat was het alweer lang geleden dat ik deze nog eens maakte!

Ik heb het recept gekregen van een vriendin uit Oostenrijk die het recept echt van haar grootmoeder heeft geleerd! Op "grootmoeders" wijze dus, 't is alleen niet van de mijne! ;-)



Pressknüdels zijn heerlijke "koekjes" die gegeten worden in een bouillon. Wie ooit in de Oostenrijkse bergen geweest is, heeft het wellicht al op z'n bord gekregen!  Ik was er zo weg van, dat ik ze meteen zelf wilde leren maken.

De vriendin aarzelde niet om me mee op sleeptouw te nemen en me via skype het recept mee te geven. Over de juiste hoeveelheden bestaat er twijfel, 't is iets dat je vooral op gevoel moet maken, aldus de vriendin...
 
Hier toch een gokje:
Ik geef de ingrediënten mee zoals ik ze heb doorgekregen, tussen haakjes in mijn spelt/melkvrije variant)
  •  +/- 4 oude (spelt) pistolets
  • 2 eieren
  • zout
  • peper
  • muskaatnoot
  • peterselie
  • 1 ui
  • 300 gr geraspte kaas
  • (spelt) bloem
  • +/- 150 ml (rijst) melk 
Origineel gebruikt men keizerpistolets, je kan hiervoor zelfs zakken kopen in de Oostenrijkse supermarkten, waar ze al in kleine stukjes zijn verdeeld, maar iedereen heeft wel eens wat oud brood liggen of heeft nog een pistoleetje over van de zondagse brunch (omdat moederlief dacht dat moeder en zoon samen wel 8 pistolets op konden) en dan is dit een lekkere manier om ze nog te verwerken. 


 Begin dus met het verkruimelen van de pistolets.


Smelt een el of 2 kokosolie in een pan.


Voeg de fijngesneden ui toe en bak glazig.


Klop de 2 eieren los in een kom en kruid met peper, zout en muskaatnoot.


Giet het goedje bij het brood. Voeg wat melk en de geraspte kaas toe.


Voeg dan de glazig gebakken ui toe.

 Voeg royaal peterselie toe.


En kneden maar. Voeg beetje bij beetje melk toe tot je een goed kneedbare massa verkijgt. Af en toe een beetje bloem bijstrooien en blijven kneden tot je geen stukjes meer kan onderscheiden.


Het is en blijft een plakkerig goedje.




Dek af en laat 20 à 30 minuten rusten. (of langer als je nog een berg strijk te doen hebt vb)


Doe een beetje bloem op je handen en rol bolletjes van het deeg.


Druk ze plat en bak ze goudbruin in olie.


Laat ze afkoelen.


Verwarm de over voor op 150° en bak ze nog 10 à 15 minuten tot ze helemaal gaar zijn.


Klaar is kees!


Maak nu een groentenbouillon en serveer de pressknüdels in de bouillon. Eventueel vergezeld van een salade heb je een maaltijd!

(ik heb ze in Oostenrijk vaak zien eten als tussendoortje of 's avonds als snoeperij, gepikt uit de oven ;-) )

Ik heb er zo veel (ongeveer een 30-tal, van 3.5 pistolet!) dus gingen ze integraal de diepvries in. Ik ontdooi ze door ze een 10-tal minuutjes in de oven te bakken, terwijl ik soep (bouillon) maak. Ik serveer dit heel graag in een misosoep, maar laat de pasta achterwege. 

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten