Pagina's

woensdag 9 maart 2016

Waszak special

De lente hangt in de lucht (ahum) dus maken we tijd voor grote schoonmaak. En dat mag je heel letterkijk nemen! :-) 

De jongenskamer was wel eens aan een grote beurt toe, alles eruit en alleen wat nodig is er terug in, lees een kast en een bed. De rest staat in dozen te wachten op zonniger en warm weer, zodat we buiten kunnen rommelen...

Daarmee was jammer genoeg niet het eeuwige-vuile-was-probleem van de baan, dus ging moederlief op jacht naar een handig systeem.

Via pinterest kwam ik op deze site terecht.


Ik vond de uitleg niet echt helemaal duidelijk (ligt aan mij hoor), dus besloot ik mijn eigen tutorial te maken. Ik heb me wel gebaseerd op de afmetingen van het voorbeeld, maar verder deed ik het helemaal anders dan zij (denk ik toch, zoals ik al schreef, was het niet duidelijk genoeg voor mij ;-) )

De stof komt van de markt in Roosendaal op het geweldige kraam van de stoffenkoning.  De tassenband, koord en koordstopper komen van het kraam aan de overkant :-) De mousse kocht ik bij PP Textiel.

Ik ging voor 2 zakken, dus kocht ik:
  • 1.5m binnenstof = groene stof (goedkope viscose)
  • 1.5m binnenstof = blauwe stof (goedkope viscose)
  • 2m buitenstof (niet te kinderachtig, maar wel stoer voor 2 grote kerels)
  • 2m tassenband
  • 3m koord
  • 2 koordstoppers
  • 2 stukken mousse van 2cm dik en +/- 43cm/43cm (had ik liggen van een vorig project) origneel gebruikte ze antislipmat
Voor 1 zak schat ik dat je er hiermee komt:
  • 1.5m binnenstof
  • 1m buitenstof
  • 1m tassenband
  • 1.5m koord
  • 1 koordstopper
  • 1 mousse of antislip van 43cm/43cm 

Eerst teken je een cirkel op een patroonpapier van 43cm doorsnee. Ik prikte een gat in het midden van het blad en tekende dan aan beide kanten af op 21.5cm, en tekende dan een cirkel door de lijntjes te verbinden. De truc met touw en punaise + potlood werkt niet voor mij...

Knip dan de cirkel uit de binnenstof. (2 stukken stof voor 1 bodem) Knip hem ook uit de mousse of antislip maar doe hem 2 cm kleiner.


Neem de buitenstof en de binnenstof (groen of blauw) en knip uit beide stoffen een stuk van 70 cm op de stofbreedte uit (ik knip nadien op maat van de cirkel)


Knip dan uit de binnenstof (groen of blauw) een stuk van +/- 38cm (wat je nog over hebt) op de stofbreedte uit. Dit wordt de kraag van de zak.

Neem je 2 cirkels en leg de mousse of antisip ertussen, leg de stof met de goede kant naar buiten!! Pin en stik vast met een zigzag.


Neem de buitenstof en de binnenstof en meet (met de stof ineens) rond de cirkel hoe breed ze moet zijn. Pin en stik op de juiste breedte. Doe hetzelfde met de kraag. Ik stikte alles met de overlock, maar voor de stevigheid nog een recht stiksel ernaast met de naaimachine. (boys will be boys, right?)



Pin buitenstof en binnenstof (met de goede kanten naar buiten) opeen en stik de onderkant met een grote rechte steek vast (dat belet het schuiven van de stof)


Pin dan de tunnel op de cirkel (met de goede kanten tegen elkaar) en stik rondomrond.



Keer de zak naar de goede kant. Looking good hé!


Neem de kraag erbij. Vouw hem dubbel in de lengte en teken waar het knoopsgat voor het touw moet komen. Recht in het midden, 1 à 2cm onder de vouw als je 't mij vraagt. Stik het knoopsgat erin. (de foto is op het einde genomen, dat stiksel zal er dus nog niet zijn)



Vouw de kraag dubbel in de breedte en stik de korte kant. Laat een keergat kort tegen één van de randen.

Pin de kraag aan de kant waar geen keergat zit op de goede kant van de buitenstof. Stik vast.


Keer de zak binnenste buiten en pin en stik de kraag ook aan de binnenstof vast.

Trek dan het goedje binnenste buiten (effe wringen met diene mousse, maar het ging erdoor) trekken maar dus... Stik het keergat dicht.

Meet waar je een stiksel zet op de kraag (onder het knoopsgat best, anders heeft het geen zin...) en stik met een rechte steek. Strijk desnoods effe plat (ik had geen zin om alleen daarvoor mijn strijkplank boven te halen, dus speldde gewoon het goedje aaneen, zodat de vouw echt in het midden zat)



Ik knipte het touw in 2, (had 2 zakken nodig) en haalde het koord door het knoopsgat.
Zet er een koordstopper op en leg een knoopje in het touw.

Neem je tassenband en knip hem in 2 (of in mijn geval in 4) stukken.

Meet op 18 cm onder de rand waar de buitenstof en de kraag aaneen zitten en zet ze ongeveer op een 15 tal cm uit elkaar.

Stik vast. ik heb dit heeeeel stevig gedaan, echt een 4-tal keer heen en weer over elk randje, zodat de hengsels echt goed vast zitten. (In mijn fantasie zie ik de 2 jongens al zaklopend door de gang boven rennen, dus ik neem geen risico's)


Et voila. De ene zak met blauwe voering en groene onderkant en kraag en groen stiksel op de hengsels...

...En de andere zak met groene voering, een blauwe onderkant een blauwe kraag en blauw stiksel op de hengsels!


Netjes broederlijk naast elkaar aan de kapstok!


Laat diene vuile was maar voor één keertje komen! :-)








Geen opmerkingen:

Een reactie posten