Pagina's

zondag 27 maart 2016

Speltpistolet

Aangezien we in een goede flow zitten wat bakken betreft, doen we nog maar even verder...
Geef toe, zo'n heerlijk versgebakken pistoleetje kan toch niet ontbreken bij de wekelijkse brunch op zondag?



Ver heb ik niet moeten zoeken naar een receptje. Het receptenboekje van mijn broodmachine bevat nl een lekker receptje, dat ik eerder al eens heb uitgeprobeerd, weliswaar in de sandwich-versie...

Ik geef je hier alvast een overzichtje van de ingrediënten voor +/- 8 pistolets:
  • 3 tl korrelgist of 20 gr verse gist
  • 525 gr speltbloem
  • 1 tl zout
  • 4 el kokosolie
  • max 300 ml water
Ik deed het gemakzuchtig in de broodbakmachine, maar het is ook eenvoudig met de hand te maken.

Werwijze met de hand:

Los de gist op in een weinig lauw water en laat 15 minuutjes zwellen. Stort de bloem op het aanrecht en maak een kuiltje in het midden. Stooi het zout op de rand van het kuiltje. Giet de gesmolten kokosolie en de gistoplossing in het kuiltje en meng het deeg. Giet beetje bij beetje water toe tot je een goede kneedbare massa krijgt. Doe het deeg in een kom, dek af en laat rijzen tot het deeg verdubbeld is. (+/- 1u, mag ook langer).

Werkwijze na het rijzen:
Verdeel het deeg in 8 gelijke bolletjes en leg deze op een bakplaat. Bestrooi eventueel met zaden of pitten (ik strooide er zonnebloempitten, pompoenpitten en sesamzaadjes op) en laat ze nog 40 minuten rijzen.





Bak ze af op 200°, laat op een rooster afkoelen en smullen maar!



Voor de zoete sandwich variant, voeg je ook nog 2 el rijststroop/honing/... en 1 ei toe. Smeer ze na het rijzen in met een losgeklopt ei. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten