Pagina's

vrijdag 1 mei 2015

Tajine met lamsvlees

Dit overheerlijk stoofpotje smaakt in elk seizoen!

Zoals vaak, vind ik recepten online of in één van de vele kookboeken die mijn keuken rijk is. Maar hou ik me nooit aan recepten en geef er na een tijdje een eigen draai aan.

Zo is ook dit recept ontstaan!




Zo maakte ik hem vandaag:

Neem
  • 3 lamsboutsneden
  • 1 bol look
  • 2 rode uien
  • 1 bokaal kikkererwten
  • 1 dikke grote wortel
  • 1 courgette
  • 1 blikje tomatenpuree
  • peper, zout, paprika, kurkuma, komijn
  • 1 blokje groenten (of kip) bouillon
  • couscous voor het aantal personen 
  • ras el hanout
  • olijfolie en boter



Verwarm de oven voor op 250°.

Zet een diepe pan op het vuur en voeg royaal olijfolie en boter toe. Voeg de in stukjes gesneden lam toe en bak bruin. Voeg de in stukjes gesneden look toe. Snij de ui fijn en voeg toe. Kruid stevig met peper, zout, paprika, kurkuma en een lepel komijn. 

Snij de wortel in grove stukken en laat mee stoven. Giet dan de bokaal kikkererwten met vocht en al toe aan het geheel. Roer er dan het blikje tomatenpuree onder. 

Giet het goedje in de tajine en zet in de oven.

Kook de couscous zoals op de verpakking geschreven. Voeg bij het zout een goeie portie ras el hanout toe aan het kookvocht voor de couscous erin gaat.
Zet opzij.

Haal na 15 min. de tajine uit de oven en voeg de courgette in halve stukjes gesneden toe. Roer alles nog eens goed om. Zet nog 15 minuten in de oven.

Serveer met de couscous en een Turks- of Marokkaans brood.

Smullen maar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten