Pagina's

donderdag 11 december 2014

Vilten bij de kinderen van Wilgenduin

Onlangs vroeg de juf van Yentse me of ik kon komen vilten, want de kinderen willen graag vilten kerstballen maken. 

Met veel enthousiasme begonnen we rustig aan een klein bolletje, dat steeds groter en groter en groter moest worden. Laagje per laagje legden de kinderen een beetje wol bij, natmaken met een beetje zeepwater en begonnen dan te drukken en te rollen.

Voor vele kinderen (en volwassenen ook ja) is dit echter een ferme uitdaging. 
Na een halve dag geknoei, hadden maar een paar kinderen een perfecte ronde bal.

Dit móest eenvoudiger kunnen. Op pinterest kwam ik deze techniek tegen!

Neem een rond voorraadpotje en doe er een ferme pluk wol in. Ik heb hem eerst goed fijn gemaakt, alsof ik een gewoon balletje met de hand zou gaan vilten. 


Doe er een beetje zeep bij: geraspte zeep, een beetje afwasmiddel, of zoals hier, vlokjes zeep. (let wel, dit was al te veel!)


Voeg een scheutje water toe, doe het deksel erop en schudden maar!

Na een 10-tal minuten schudden (en regelmatig het teveel aan zeep verwijderen) kwam dit perfecte bolletje tevoorschijn! 

De kinderen maakten de dag nadien elk wel een bolletje of 3! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten