Pagina's

maandag 18 juli 2016

Zelf wasmiddel maken

Nu de schoonmaakazijn aan het trekken is, kan ik eens stoefen over het wasmiddel!






Ook dit recept komt van dezelfde site als de schoonmaakazijn! Het is er echt eentje om zelf uit te proberen!
Lees zeker de tips op de site, ze zijn zeker de moeite waard!

Hier lopen er enkele in huis rond die enorm reageren op de stoffen in zeep en andere producten, dus ben ik heel voorzichtig met wat ik gebruik om te wassen. Het was een gokje, maar dit recept werkt echt heel goed!

Ik gebruikte vlokken marseillezeep, want die had ik nog staan na een heus knutselproject en nog een ander project!

Je hebt echt niet zo heel veel nodig, ik gebruikte 80 gr zeepvlokken op 5l water! Nog vlokken genoeg voor maanden wassen! :-)

Hier heb ik dus de 2 varianten gemaakt. Ze staan hier mooi te wezen in glazen bokalen met een handig kraantje, maar de substantie is zo dik, dat het niet door het kraantje heen loopt. Ik vijz dus telkens het deksel eraf en giet dan een beetje in het wasmiddelbakje. De etherische olie voeg ik vooraf toe rechtstreeks in het bakje voor het middel erin gaat. Dan kan ik kiezen welk geurtje! :-)

Vooral de tips van eucalyptusolie bij het beddengoed tegen huisstofmijt worden hier grondig in acht genomen!

Goed voor het milieu, goed voor de portemonnee en wat misschien nog belangrijker is, goed voor de gevoelige huidjes! :-)

Ik hoef ook geen wasverzachter te gebruiken (deed ik trouwens nooit) maar als ik jeansbroeken was en buiten droog, is een scheutje azijn prima. Is ook goedkoop én meteen goed tegen de kalkaanslag!

Doen zou ik zeggen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten