Pagina's

zondag 17 juli 2016

Home made groentebouillon

Zoals Mme Zsazsa het als tip eens schreef in een leuk vakantiedoeboekje, heb ik vandaag mijn portie bouillon nog eens aangevuld. Tijd dus om jullie eens een goei receptje mee te geven, voor als je eens wat tijd te veel hebt, of als je dan toch thuis bent en bezig, maar af en toe eens kan roeren... Ideaal vakantievertrier dus.



Wat heb je nodig?
  • een stuk of 6 kleine prei (of 3 dikkere exemplaren)
  • 2 kleine (of ene grote) selders  ('t is aan de groenten te zien dat 't een slecht voorjaar was) 
  • 1 kg wortelen
  • 1 venkel
  • 3 uien
  • oregano
  • zout
  • peper
  • dille
  • rozemarijn
  • laurier (fijngemalen)
  • kervel
  • peterselie
  • wakama vlokken of salade du pecheur

Zet je kinderen aan 't werk om groenten fijn te snijden (of doe zoals ik, lekker lui het ganse boeltje door de keukenrobot) en doe in een grote kom.

 
Voeg alle kruiden en de wakama of salade du pecheur naar behoefte toe.
 

 


Verdeel een dun laagje op enkele ovenschotels.
 
 

Zet de oven op 50 à 100° en laat het goedje erin staan tot het helemaal gedroogd is. Ik heb de tip van Mme opgevolgd en een houten lepel tussen het deurtje gestoken, zodat het vocht uit de oven kan.
 
Nu is het wachten... wachten... wachten... en elk half uur eens gaan roeren. 

Enkele uren later zijn de groenten gedroogd en kan je ze uit de oven halen. Ze zijn klaar als ze verpulveren tussen je vingers.
 
 

Ik heb mijn ovenschalen een keer of 3 gevuld en heb pas als alles klaar was de volgende stap gedaan.
 
Je kan de groenten verpoederen met de vijzel, of net zoals ik (ik zei al dat ik in een luie bui was) in de blender ermee.
 
 

Ik heb het in een keer of 3 fijngemalen tot het een fijn poeder geworden was en dan in een mooie bokaal of weckpot of whatever er nog ergens te vinden is dat nog mooi oogt gedaan en klaar is kees!
 
 
Wij genieten nog enkele maanden van onze home made groentenbouillon, zonder bewaarmiddelen of ander bezwarende viezigheid! 
 

 


 Smakelijk!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten