Pagina's

vrijdag 12 juni 2015

Zwangerschaps t-shirt

Ok, eentje op aanvraag. Ik ga mijn uiterste best doen om hier een héél duidelijk beeld neer te zetten hoe ik het zelf getekend heb...

Aangezien ik (nog) geen programma bezit om partonen te tekenen en nog nooit een zelf getekend patroon heb gedeeld, proberen we het even op deze manier! tips om het anders en beter te doen, stuur je maar door...




Het is een zeer eenvoudig model, zonder aparte mouwen! Gemakkelijk uit 1 stuk voorpand en 1 stuk achterpand.

Hier de afmetingen van mijn patroon.


Reken er de volgende naadwaarde bij:

  • onderaan 2 cm
  • schoudernaad 1 cm
  • halsnaad 1 cm, of maak een beleg
  • rechts op de tekening, reken je 1,5 à 2 cm extra om tunneltjes te maken
  • links op de foto, is de lijn wel recht (een beetje gebogen op de foto), dit is tevens de stofvouw
  • Voor het achterpand, teken je de neklijn iets hoger, dan hier de halslijn valt

Leg voor en achterpand met de goeie kanten op elkaar en naai de schoudernaad. Dit kan je eventueel verstevigen, ik deed het niet en het hangt toch mooi!

Dan zoom je de naad onderaan al om. 
Daarna stik je de zijnaden op 1.5 cm (of 2 cm) met een rechte steek. Dan plooi je de resterende stof aan de binnenkant van de naad om en stik vast met een kleine zigzag (ik had nog geen fancy machine toen, je kan hier spelen met andere steken ook.)

Doe dan de rekbare veters door de tunnel en stik ze vast op 11 cm onder de okselrand. Dan krijg je dit.
 


Langs de buitenkant ziet het er zo uit


 Als je het aantrekt, krijg je dit.


Werk dan de hals af door om te zomen of er een beleg aan te maken. Ik koos voor de snelle weg! :-) ik was wel zwanger natuurlijk...

Ook de armsgaten omzomen et voila, klaar is kees! Hier de versie met niet aangetrokken veters.


En wel aangetrokken veters.

Ik maakte de veters zelf, door een rekbare biais dicht te stikken met een grote zigzag. Onderaan met een zigzag afgewerkt.

Het voordeel van dit t-shirt is, dat ik het nu (15 maand na de zwangerschap) nog steeds kan dragen én het verdoezeld ineen mijn overgebleven buik (jawel, na 4 kinderen is het een buik)! 

Moest ik het nu opnieuw maken, zou ik er een overslag van maken aan de boezem en er een top achter naaien, zodat het ook draagbaar is tijdens de borstvoeding. Het is maar een idee... En ja, ook dat heb ik al eens zelf getekend, maar dat is voor een volgende keer!

Succes ermee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten