Pagina's

zondag 21 juni 2015

Misosoep

Een oud receptje meegekregen van Mams indertijd. Dit werd veel geserveerd thuis vroeger, zij het in een iets flauwere versie dan wat ik er van maak! Ik hou nogal van pittige soep, niet pikant, want daar pas ik voor, maar pit mag er dus zeker wél inzitten! 

Hier komt ze regelmatig op tafel en uit gewoonte (van vroeger nog denk ik, van toen we met z'n 7 aan tafel zaten) maak ik een pot van 5 liter. Totaal overbodig, aangezien ik dikwijls de enige ben die ervan eet! Tenzij er iemand ziek is, want dan moeten ze wel :-) Maar nu ons kleine prustie lekker kan mee-eten, maak ik ze weer vaker en heel graag!


Het recept:
  • 1 wortel
  • 2 selderstengels
  • 2 prei stengels
  • 1 ui
  • 1 teentje look
  • een handvol bloemkool
  • een handvol broccoli
  • 1 stukje verse gember (ter grootte van een teentje look), of voor de snelle doe-het-zelvers zonder verse gember, kan gemberpoeder ook)
  • 1 blad kombu
  • 1 blaadje laurier
  • kruidentuiltje mengeling (of apart tijm, rozemarijn, laurier)
  • extra tijm
  • kruidenzout
  • 2 bouillonblokjes
  • spirelli of ander lekkers om erbij te doen
  • zonnebloemolie
  • miso

Snij de wortel, selder, prei en ui julienne. Look en gember persen of fijn snipperen. Bloemkool en broccoli in fijne roosjes snijden.

Neem een grote kookpot en doe er een weinig zonnebloemolie in. Stoof daar de look en gember in. Voeg de fijngesneden ui toe. Nadien de bloemkool erin, dan de selder. Roer af en toe door, zodat het stooft en niet aanbakt. Dan de wortel en de prei en tenslotte de broccoli toevoegen.

Als het geheel goed stooft, mag je stilaan wat water toevoegen. ik hou van een stevige groentesoep, dus bij gaat er minder water in, hou je van een eerder waterige soep, dan voeg je meer water toe. Voeg dan alle kruiden en de kombu toe, alsook de bouillon en laat koken. Eens je het kookpunt hebt bereikt, kan je naar goesting pasta toevoegen.

Als ik rijst of ander granen toevoeg, kook ik dat apart en voeg ik dat er koud bij net voor het opeten. Pasta gaat er dus gewoon mee in! Hou er rekening mee, dat de pasta enorm zwelt achteraf, dus dat je weinig vocht overhoudt. Perfect voor mij, maar als je dat niet wil, kook ze dan apart en serveer er later bij!

Kook het geheel gaar. Als de soep gaar is, dan doe je een lepel miso apart in een mok en voeg er een soeplepel of 2 à 3 soepvocht bij. Roer de miso, zodat hij helemaal oplost.

Schenk een kommetje uit en voeg miso toe naar smaak (ik doe royaal, maar ik ben dan ook niet 'gewoon' natuurlijk! ;-)

Smakelijk!

Tip van de chef: Kook apart havermoutvlokken gaar en gebruik dit als basis voor een kinder/baby potje. Voeg dan groenten en pasta bij van de soep en mix. Wordt hier op gesmuld alsof ze nooit eten krijgt!  :-)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten